Monday 23 March 2015

Offshore Training Requirement Part I

Offshore Training Requirement

For those interested to join offshore below mention is mandatory training prior bring allowed to work offshore

Bear in mind ONLY after passed and declared Medically Fit to work offshore by the Doctor only then can go for offshore training.

I can say this is the second step to become offshore worker

First and foremost mandatory offshore training is BOSIET stand for Basic Offshore Safety Induction and Emergency Training.  When I was offshore those who travel to offshore by boat, they are being exempted from HUET (Helicopter Under Water Escape Training).

Actually there are two mode of travelling to offshore which is either by Crew Boat or Helicopter or normally known as Chopper

So better and become norm practice to have both BOSIET and HUET to avoid hassle means 100% ready to go to offshore because all the mandatory training is in hand.

Where can you get this training, follow below link 

MSTS   

These are listed BOSIET and HUET Training provider in Malaysia and offer training module that fulfilled OPITO and Petronas requirement.

You may find some of the training photos in this link BOSIET/HUET images

I will elaborate more on this in Part II



Keperluan Latihan Luar Pesisir

Bagi mereka yang berminat untuk menyertai luar pesisir di bawah  adalah latihan wajib sebelum seseorang dibenarkan bekerja di luar pesisir

Ingat!!,  selepas lulus dan diisytiharkan oleh Pemeriksaan Perubatan layak untuk bekerja di luar pesisir oleh Doktor SAHAJA dibenarkan untuk menjalani latihan luar pesisir.

Saya boleh katakan ini adalah langkah kedua untuk menjadi pekerja luar pesisir

Latihan luar pesisir pertama dan utama dan mandatori ialah BOSIET iaitu   Induksi Asas Keselamatan Luar Pesisir dan Latihan Kecemasan. Bagi mereka yang melakukan perjalanan ke luar pantai menggunakan  bot sahaja, mereka dikecualikan daripada latihan HUET (Latihan menyelamatkan diri dari helikopter di dalam air).

Sebenarnya terdapat dua bentuk perjalanan ke luar pesisir iaitu  sama ada menggunakan Crew Boat atau helikopter atau biasanya dikenali sebagai Chopper

Jadi lebih baik dan menjadi amalan kebiasaan untuk mempunyai kedua-dua BOSIET dan HUET untuk mengelakkan kerumitan, juga bermakna 100% bersedia untuk pergi ke luar pesisir kerana semua latihan yang wajib ada di tangan.

Di mana anda boleh mendapatkan latihan ini, ikuti pautan di bawah

SEQU Keselamatan Luar Pesisir
MSTS
SMTC
TSTC

Ini adalah senarai pusat latihan yang menawarkan latihan BOSIET dan Latihan HUET yang memenuhi piawaian OPITO dan Petronas.

Anda boleh menemui beberapa gambar latihan di pautan ini BOSIET / imej Huet

Saya akan menerangkan mengenai perkara ini dalam Bahagian II

1 comment: