Monday 16 March 2015

Offshore Safety/HSE Officer

















In the Name of What We Believe

First of all, my name is Muhammad Abdullah Bin Bujang born and raised by my lovely parent..... huhuuhuu after all without them we can't see the world though.

Since child hood I like kinda adventurous activities, thanks God, I have achieved marginal result in my academic since primary up to University life.

Then I jump into career life, start from marketing and eventually join Semi Government  Agency. Deep in my heart this is not I'm exactly wanted to go into.

Luckily at the place where I stay (Miri, Sarawak, Malaysia) I managed to mingle around with those Oil and Gas professional and learned that Oil and Gas indeed a very rewarding industry

Then, how can I step in? I couldn't find the answer that moment.....clueless....

Miraculously the opportunity then rise up as it is  a sun rise in my life. I am required to attend Basic Introductory course of my organization and it was held in NIOSH Bangi. During break hours, I wonder around and managed to view the courses offered by NIOSH and for the first time I'm face to face with "Safety and Health Officer term". I'm then amazed by the explanation from my University Senior whom coincidentally was the NIOSH staff.

From thereon I try to figure out how can I join the course and planning ahead my step into Oil and Gas Industry.

As I mentioned earlier, I have met with Oil and Gas professional and several of them are offshore guys.

I am more than curious to join offshore due to well known and label as highly rewarding income kind of job.

Without further delay I put my commitment and enroll myself to NIOSH Safety and Health Officer Course. In the same time I look forward on offshore companies that actively engaging Safety and Health Officer (SHO). I send my CV through and undergone the training at the same time.

The company replied with positive answer and looking forward to hire me, provided if I manage to pass all the NIOSH SHO exam.

Of course, with due diligent I passed all three exam papers that time and immediately join that company. That is the kick start of my life as Offshore Safety/HSE Officer.

Will write again soon




Dengan Nama Tuhan yang Kita Percayai

Pertama sekali, nama saya Muhammad Abdullah Bin Bujang dilahirkan dan dibesarkan oleh ibu bapa yang paling muliai .....  tanpa mereka mana mungkin kita  boleh melihat dunia.

Sejak kecil saya suka aktiviti  mencabar, Terima kasih Tuhan, saya telah memperolehi pencapaian marginal dalam akademik saya sejak Sekolah Rendah sampai kepada Universiti.
Kemudian saya terjun ke dalam kehidupan kerjaya, bermula daripada bidang pemasaran dan akhirnya menyertai Agensi Separuh Kerajaan. Jauh dia dalam sudut hati saya, saya percaya  ini bukanlah bidang kerjaya yang saya idamakan untuk menjadi profession saya.

Rezeki meimhak kepada saya kerana tempat di mana saya tinggal (Miri, Sarawak, Malaysia) saya telah bergaul dengan pekerja  Minyak dan Gas profesional dan mengetahui bahawa Minyak dan Gas sememangnya industri yang sangat menguntungkan.

Kemudian, bagaimana caranya saya dapat menceburkan diri dalam bidang  ini ? Saya tidak dapat mencari jawapan pada amasa itu tetapi memang nekad untuk terus mencuba ..... ....

Akhirnya keajaiban hadir dalam hidup saya umpama matahari terbit dalam hidup saya. Saya dikehendaki menghadiri kursus  Asas Pengenalan organisasi saya dan ia telah diadakan di NIOSH Bangi. Semasa waktu rehat, saya melihat persekitarana NIOSH dan berjaya melihat jadual kursus yang ditawarkan oleh NIOSH dan buat kali pertama saya berdepan dengan terma "Pegawai Keselamatan dan Kesihatan". Saya kemudian kagum dengan penjelasan dari sahabat Senior dari Universiti yang secara kebetulan adalah kakitangan NIOSH itu.

Semenjak itu saya cuba untuk memikirkan bagaimana saya boleh menyertai kursus dan perancangan awal langkah saya untuk masuk ke dalam industri gas dan minyak.
Seperti yang saya nyatakan sebelum ini, saya telah bertemu dengan  profesional dari bidang minyak dan gas dan beberapa dari mereka adalah professioanl bekerja di luar pesisir.

Saya  ingin tahu dengan lebih mendalam untuk menyertai bidang luar pesisir kerana terkenal dan dilabelkan sebagai profession yang menjana pendapatan lumayan.

Tanpa berlengah lagi saya meletakkan komitmen saya dan mendaftarkan diri saya untuk kursus Pegawai Keselamatan dan Kesihatan NIOSH. Dalam masa yang sama saya terus mencari syarikat-syarikat yang beroperasi  luar pesisir yang menawarkan secara aktif  kerjaya sebagai Pegawai Keselamatan dan Kesihatan (SHO). Saya menghantar CV saya kepada syarikat-syarikat berkenaan dan mengikuti kursus pada masa yang sama.

Syarikat itu memberi jawapan yang positif dan sememangnya mencari calon dan akan menawarkan jawatan berkenaan, dengan syarat saya berjaya lulus semua peperiksaan SHO NIOSH.

Sudah tentu, dengan tekun  saya berusaha dan akhirnya lulus semua tiga kertas peperiksaan pada masa itu dan segera menyertai syarikat itu. Itulah permulaan langkah dalam hidup saya sebagai Pegawai Keselamatan / HSE Luar Pesisir.

Akan menulis lagi tidak lama lagi





15 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  2. Hi
    Nice sharing.
    Do you someone with no Degree from University and only HSE Certs will be accepted in the industry? Appreciate your comments. I am asking on behalf of my little brother who is not interested to further study in Uni but interested to join Oil n Gas industry. Thanks!

    ReplyDelete
    Replies
    1. My apology for the super delay in reply.

      Both academic and professional cert in HSE are important and with additional experience will become the success formula in HSE function execution.

      Delete
  3. I believe there are many more pleasurable opportunities ahead for individuals that looked at your site.
    nebosh course in chennai
    safety course in chennai

    ReplyDelete
  4. Thanks for visiting this blog, hope it is useful

    ReplyDelete
  5. Thanks for sharing, those interested in gaining more know how in safety may explore it from the training centre

    ReplyDelete
  6. URGENT LOAN OFFER

    TAWARAN PERKHIDMATAN PINJAMAN, MOHON SEKARANG DAN DAPATKAN KELULUSAN TANPA STRESS ATAU BERTANGGUH.




    Hello, Adakah anda memerlukan pinjaman daripada Syarikat yang paling dipercayai dan boleh dipercayai
    di dunia? jika ya, hubungi kami sekarang kerana kami menawarkan pinjaman kepada semua
    kategori pencari sama ada syarikat atau untuk kegunaan kakitangan.Kami menawarkan
    pinjaman pada kadar faedah 2%, Hubungi kami melalui Whatsapp +918794792073
    mghfbibdgf@gmail.com

    BORANG PERMOHONAN PENCARI PINJAMAN
    *******************************
    1) Nama Penuh:
    2) Jantina:
    3) Amaun Pinjaman Diperlukan:
    4) Tempoh Pinjaman:
    5) Negara:
    6) Alamat Rumah:
    7) Nombor Mudah Alih:
    8) Nombor Faks:
    9) Pekerjaan:
    10) Pendapatan Bulanan:
    11) Tarikh Gaji:
    12) Tujuan pinjaman:
    13) Di manakah anda mendapat iklan pinjaman kami:
    mghfbibdgf@gmail.com

    ReplyDelete
  7. Hari baik untuk semua orang yang membaca pesan ini. Ada cara untuk mendapatkan uang tanpa stres, hubungi (THOMAS FREDDIE) untuk mendapatkan [KARTU ATM] kosong hari ini dan menjadi salah satu orang yang beruntung yang mendapatkan manfaat dari kartu ini. Kartu ATM kosong yang DIPROGRAM ini mampu meretas mesin ATM mana pun di dunia. Saya mendapatkan kartu master saya dari Hacker yang baik di internet, dengan Kartu ATM ini saya dapat mengumpulkan €10000Euro setiap hari melalui kontak:
    thomasunlimitedhackers@gmail.com
    Saya sangat miskin tetapi kartu ini telah membuat saya kaya dan bahagia, Jika Anda ingin mendapatkan kesempatan ini untuk menjadi kaya dan membangun bisnis Anda, maka ajukan permohonan untuk kartu Master ini, saya sangat senang dengan ini karena saya mendapatkan milik saya minggu lalu dan saya punya menggunakannya untuk mendapatkan €247,000.00Euro dari THOMAS FREDDIE UNLIMITED Peretas membagikan kartu tersebut hanya untuk membantu orang miskin dan membutuhkan dan mereka JUGA MENAWARKAN BANTUAN KEUANGAN. dapatkan milik Anda dari THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS hari ini. Silakan hubungi mereka melalui Email thomasunlimitedhackers@gmail.com

    ReplyDelete
  8. QUICK EASY EMERGENCY URGENT LOANS LOAN OFFER EVERYONE APPLY NOW +918929509036 financialserviceoffer876@gmail.com Dr. James Eric

    ReplyDelete